علت آبریزی از زیر پکیج چیست؟

پکیج‌های دیواری به علت داشتن زیبایی ظاهری، جمع و جور بودن و…  به گزینه‌ی مناسبی برای سیستم گرمایشی منازل تبدیل شده‌اند، اما متاسفانه آبریزی از زیر پکیج، یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است، که می‌توان گفت در طول عمر پکیج خود، حداقل برای یکبار هم که شده، آن را تجربه می‌کنید. ر این مقاله از آچارباز با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که منجر به آبریزی زیر پکیج می‌شوند، آشنا شوید. همچنین در این مقاله پاسخ سوال آیا چکه کردن آب پکیج به معنی از دست دادن فشار است؟ را یافته و با محلول نشتی گیر پکیج، آشنا می‌شوید.

 

به نظر می‌رسد پکیج‌های دیواری انتخاب مناسبی برای سیستم‌ گرمایشی منازل هستند، اما همه‌ی ما می‌دانیم هر وسیله ‌کاربردی در کنار مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. سوراخ شدن مبدل، معیوب شدن شیر اطمینان پکیج، عدم آب بندی صحیح پکیج، بروز اختلال در عملکرد پمپ پکیج و… از رایج‌ترین مشکلاتی هستند، که در نهایت به آب ریزی از زیر پکیج منجر می‌شوند.

قبل از هر چیزی در این مقاله به شما توصیه می‌کینم اگر متوجه اختلال در عملکرد پکیج شدید، به سرعت جهت رفع و رجوع ایراد پیش آمده، با ارسام تهویه تماس یگیرید، چرا که بی‌توجهی نسبت به مشکل پیش آمده، در نهایت شما را مجبور به پرداخت هزینه‌ها بیشتر برای تعمیر پکیج خواهد کرد.

سوراخ شدن مبدل علت آبریزی از زیر پکیج

تولید کنندگان پکیج‌های دیواری، بسته به نوع و مدل آنها از پکیج‌های «تک مبدله (اولیه) و دو مبدله (ثانویه)» استفاده می‌کنند. اگر به صورت کوتاه و مختصر بخواهیم وظیفه‌ی مبدل را شرح دهیم، باید بگوییم به قطعه‌‌ای که وظیفه‌ی گرم کردن آب مصرفی و همچنین گرم نگه داشتن رادیاتورهای پکیج را بر عهده دارد، مبدل گفته می‌شود.

داغ شدن بدون دلیل آب رادیاتور در پکیج‌هایی تک مبدله، نشانه‌ی سوراخ بودن مبدل است. چرا که گاهی در پکج‌های تک مبدله اگر مبدل ترک بردارد یا سوراخ شود، علامت خاصی مانند نشت آب از پکیج دیده نمی‌شود. این در صورتی است که اگر در پکیج‌های دو مبدله، هنگامی که مبدل سوراخ شود یا ترک بردارد، خیلی سریع آب پکیج نشت می‌کند.

خراب شدن شیر اطمینان

شیر اطمینان یکی از مهم‌ترین و البته اصلی‎ترین قطعات پکیج است، که وظیفه‌ی کنترل فشار داخلی پکیج را برعهده دارد. گاهی اوقات شیر اطمینان  بسته به دلایل مختلفی مانند ضربه دیدن، وارد شدن شوک گرمایی به آن، فرسوده شدن و …، خراب می‌شود. خراب شدن شیر اطمینان مساوی است با نشت یا سرریز شدن آب از پکیج. هنگامی که شیر اطمینان دچار آسیب شود، پکیج به شدت دچار افت فشار می‌شود و نمی‌تواند آب را گرم کند، برای برطرف کردن این مشکل تنها کافی است، مدل مشابه شیر اطمینان را تهیه، و جایگزین شیر اطمینان قبلی کنید.

در واقع این قطعه نوعی اطمینان خاطر به جهت عدم بالا رفتن فشار آب پکیج، را به مصرف کنندگان می‌دهد.

عدم آب بندی درست پکیج علت آبریزی از زیر پکیج

اگر پکیج توسط یک فرد ماهر و کاربلد نصب نشود، پس از مدت کوتاهی دچار مشکلات زیادی می‌شود. نشت آب از پکیج و سرریز شدن آب از آن،  از شایع‌ترین و بارزترین مشکلاتی هستند، که در راستای عدم آب بندی صحیح پکیج رخ می‌دهند. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی لازم است نصب پیج را به یک فرد متخصص و کاربلد بسپارید.

نشت آب از شیر پر کن پکیج

گاهی محل شیر آب پکیج، دچار نشت آب می‌شود، در چنین مواقعی باید خیلی سریع لوله‌ای که نشتی می‌دهد را پیدا کنید و آن را تعویض یا تعمیر کنید. بی‌توجهی یا کم کاری کردن نسبت به رفع ایراد پیش آمده می‌تواند برای شما گران تمام شود؛ زیرا وقتی که شیر پرکن پکیج نشتی داشته باشد، خیلی سریع فشار داخلی پکیج بالا می‌رود.

خراب شدن پمپ پکیج علت آبریزی از زیر پکیج

پمپ سیرکولاتور یکی دیگر از مهم‌ترین و ضروری‌ترین قطعات پکیج است، که وظیفه‌ی پمپاژ و گردش آب در مدار لوله کشی پکیج را بر عهده دارد. این قطعه از قدرت و استحکام بالایی برخوردار است. اما گاهی اوقات بعد از گذشت مدتی، این قطعه استحکام و مقاومت خود را از دست می‌دهد. هنگامی که اختلالی در این قطعه بوجود می‌آید پکیج دچار افت فشار می‌شود. در بیشتر اوقات مشکل با تعویض پمپ یا تعمیر سیم کشی‌ و اتصالات پکیج رفع می‌شود. هنگامی که پمپ پکیج دچار نشت آب شود، یعنی پمپ دچار اختلال یا حتی سوختگی شده، که باید برای تعمیر یا تعویض این قطعه لازم است پکیج توسط تکنسین بررسی شود

پاره شدن لوله یا اتصالات درون پکیج

علاوه بر مبدل اولیه یا ثانویه، لوله و اتصالات درون پکیج وظیفه‌ی انتقال یا گردش آب در مدار یا سایر قسمت‌های پکیج را برعهده دارند. با وجود اینکه سازندگان لوله‌ها و اتصالات درون پکیج را از جنس برنج به علت داشتن مقاومت و استحکام بالا می‌سازند. اما گاهی اوقات شاهد نشت آب از آنها خواهیم بود. عمده‌ترین دلایلی که منجر به پاره شدن لوله یا اتصالات درون پکیج می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • خرابی واشر یا اورینگ بر اثر گرمای زیاد،
  • رسوب گرفتن اتصالات،
  • ضربه دیدن لوله و اتصالات پکیج
  • و…، در چنین مواقعی برای برطرف کردن مشکل پیش آمده باید از یک تعمیرکار متخصص و کاربلد کمک بگیرید.

آیا چکه کردن آب پکیج به معنی از دست دادن فشار است؟

افت فشار یکی از عمده‌ترین و شاخص‌ترین مشکلاتی است که با پکیج‌های دیواری همراه است. هنگامی که آب پکیج نشتی داشته باشد یا چکه کند، پکیج دچار این اختلال می‌شود. بوجود آمدن نقص و اختلال در اتصالات و البته رادیاتور، منجر به نشت آب از پکیج شده و در نهایت همین نشتی و چکه کردن، افت فشار و سرد شدن آب پکیج را به‌دنبال خواهد داشت.

 

 

 

 

منوی اصلی